Jak vybrat dvousloupový zvedák

Kategorie
 
 
 
 
 

Jak vybrat dvousloupový zvedák

Blog

Hydraulický dvousloupový zvedák - základ pohodlné a efektivní práce s motorovými vozidly. V současnosti se už seriózní autoservis bez tohoto vybavení neobejde. Ať už jde o pneuservis, drobné opravy vozidel nebo profesionální autorizovaný servis. Poskytování komplexních služeb v oblasti oprav a úprav vozidel vyžaduje přístup k podvozku a motorové části z každé strany. Jak tedy vybrat ten správný, právě pro Váš provoz? Více se dočtete v článku.


Zvedák, bez ohledu na konstrukci, je jedním z nejpoužívanějších zařízení v prostředí autoservisu. Ať už jde o motorovou část vozidla, nápravy, brzdový systém nebo řízení na všechny zásahy do těchto částí vozidla potřebujeme přístup ze spodní části vozidla. I když vozidlo dokáže do požadované výšky zvednout i nůžkový hydraulický zvedák nebo čtyřsloupový zvedák, dvousloupový zvedák představuje ideální kombinaci přijatelné ceny, nízké prostorové náročnosti a vysoké efektivity. Při jeho koupi je nutné přihlížet na následující parametry:

Nosnost
Při koupi si dobře rozmyslete, jaký typ vozidel plánujete zvedat. A myslete také do budoucnosti. To, že se dnes zabýváte pouze opravou malých osobních vozů neznamená, že v budoucnu nebudete potřebovat zvednout průměrné SUV. Při výběru je také vhodné tento parametr trochu předimenzovat. Pokud tedy pracujete s vozidly kolem 3 tun, potřebujete zvedák s nosností 4 tuny.

Kapacita zdvihu
Znovu je třeba zvedák přizpůsobit podmínkám, ve kterých bude pracovat. Klíčovým údajem bude výška prostoru, ve kterém bude zvedák umístěn a celková výška zvedaných vozů. Výpočet je jednoduchý. Součet maximálního zdvihu zvedáku a výšky vozidla musí být nižší, než celková výška prostoru, ve kterém bude zvedák umístěn.

Přejezdový nebo bezpřejezdový
Pro synchronizované spouštění a zvedání konzol jednotlivých sloupů je nutné sloupy propojit. Toto propojení je možné zajistit průjezdovou lištou, která spojuje sloupy na úrovni podlahy (průjezdní zvedák) nebo lištou vedenou vzduchem, nad úrovní zvedáku (bezpřejezdový zvedák). Oba způsoby mají své výhody a nevýhody. Bezpřejezdový zvedák umožňuje pohodlný přejezd a manipulaci pod zvedákem. Omezuje však kapacitu zdvihu. Tato varianta je tedy vhodná pro zvedání nižších motorových vozidliel. Pro zvedání vyšších vozidel je vhodný přejezdový zvedák, jehož kapacita zdvihu je limitovaná pouze zdvihem hydraulického válce a výškou prostoru nad zvedákem.


Automatický nebo poloautomatický
Při poloautomatickém zvedáku je zvedání ovládané tlačítkem a následné spouštění prostřednictvím páky, která uvolňuje tlak v hydraulickém válci. Ovládání pákou je však podmíněno odjištěním bezpečnostních prvků prostřednictvím tlačítka. Odjišťování může být centralizované, prostřednictvím společné páky nebo tlačítka pro oba sloupy zvedáku, nebo oddělené, kdy se každý sloup odjistí samostatně, prostřednictvím táhla. V případě automatického zvedáku je spouštění plně automatizované. Zvedák se mírně nadzvedne, odjistí bezpečnostní prvky a vozidlo začne plynule klesat.

Montáž zvedáku
Dvousloupový zvedák je propracované zařízení, jehož vlastnosti a možnosti jsou dosaženy kombinací technického vyhotovení a použitím kvalitních materiálů. Proč tedy tuto souhru zakončit neodbornou montáží, která může způsobit nemalé škody? Když se už rozhodnete pro koupi kvalitního zvedacího zařízení řádově v tisících EUR, nenechávejte nic náhodě a využijte službu montáže zvedáku odborníky. V ceně montáže je zahrnuto i odborné zaškolení a revize zdvihacího zařízení.

Pravidelný servis
I když v praxi se často setkáváme s názorem, že dvousloupové zvedáky nepotřebují pravidelný servis, opak je pravdou. I když je hydraulický zvedák relativně bezúdržbovým zařízením, údržbu vyžaduje právě jeho náplň. Hydraulický olej, zejména v prostředí s vyšší vlhkostí nebo při střídání teplot, váže vzdušnou vlhkost. Tato nežádoucí vlhkost ovlivňuje fyzikální vlastnosti oleje a korozivně poškozuje kovové díly zařízení, což následně vede k netěsnosti a poruchám. Jednoduchým preventivním krokem pro zamezení této degradace oleje je snížení vlhkosti a zajištění stabilní teploty. Toto však není v mnoha případech proveditelné. Proto nedpodceňujte pravidelné servisní intervaly pro výměnu hydraulického oleje. V případě našich produktů jsou to 3 roky v suchém a teplotně stabilním prostředí, 2 roky v prostředí s vyšší vzdušnou vlhkostí nebo teplotními výkyvy.
Při výměně oleje doporučujeme hydraulický olej OTHP 46 pro provozy s vyšší pracovní teplotou a OTHP 32 pro provoz v nižších teplotách. Použití oleje OTHP 46 při nižší provozní teplotě způsobuje pomalejší chod zvedáku směrem dolů.